Korona Europy

Suma zejść: 1982 m
Prędkość średnia ruchu: 5,1 km/h
Prędkość średnia: 3,8 km/h
Wejście: Visoki Dećani (monastyr/posterunek KFOR) (670 m) - Kurvala - Đeravica (2656 m) [7 h 5']
Zejście: Đeravica (2656 m) - Ploćica - Koznjar - Visoki Dećani (monastyr/posterunek KFOR) (670 m) [4 h 11']

Długa, wyczerpująca wędrówka, z mozolnym podejściem, nieoznakowaną drogą. Alternatywą jest podjechać szutrową drogą - autostopem (miejscowi chętnie zabierają) lub własnym samochodem, jeśli komu go nie szkoda - do sioła o nazwie Koznjar i stamtąd wyruszyć oznakowanym szlakiem (należy być uważnym, by go nie zgubić). Jeśli kto wyrusza z parkingu sprzed monastyru, należy kierować się asfaltową drogą w górę. Asfalt szybko się kończy. Dalej drogą szutrową. Po ok. 7,4 km dochodzimy do rozwidlenia, na którym skręcamy ostro w prawo, w górę. Po kolejnych ok. 2 km stajemy na skrzyżowaniu dróg. Tym razem ostro skręcamy w lewo. Dalej nie powinno być problemów. W razie wątpliwości pytać tubylców o miejsce zwane Kurvala. Stąd można na wprost do przełęczy Ploćica, gdzie znajdziemy szlak z Koznjara, lub odbić w lewo ku górze, by po 20-25 min. dotrzeć do wioski Ćorśiza (nie jestem pewien pisowni). Đeravica jak na dłoni. Jednym z wielu ramion osiągniemy szczyt. Liczne wodopoje po drodze. Miejscowi są przyjaźni i pomocni. 1 km od monastyru w kierunku Koznjara znajduje się urokliwie położona, popularna wśród miejscowych restauracja z lokalnymi przysmakami za niewielką cenę.

Za inspirację i pomoc dziękuję Michałowi.
Strona stworzona za pomocą jAlbum 10 i PhotoBox.
Zamieszczone w witrynie zdjęcia zostały wykonane przeze mnie. Są utworami w rozumieniu ustawy o prawie autorskim i jako takie podlegają ochronie prawnej.
Pliki źródłowe zapisane są w formacie RAW o rozdzielczości 5184×3456. Zainteresowanych ich udostępnieniem proszę o kontakt.